2013. február 11., hétfő

Jézus nemezképen


Jelek a nemezen


A nemezkészítés múltja legalább hat-nyolc ezer évre tekint vissza, ám napjainkban is készül belőle kalap, süveg, takaró, szőnyeg. Felfedezték a művészek, valamint még a NASA is alkalmazza, mint szigetelő anyag. A nemezelés a magyar kultúrában nagyon különleges, gyökerei több ezer évre nyúlnak vissza. Mi vagyunk a legnyugatibb nép, amely ősi mesterségként művelte a nemezkészítést. Már a honfoglaló magyarok is nemezsátrakban laktak és nemezsüvegeket viseltek, ezenkívül készített nagyméretű takarókat, nemezkabátokat, lábbeliket is.
Ázsiában a vándorló pásztornépek kultúrájának ma is fontos része, jelenleg is nemezsátrakban élnek, nemeztakarókon alszanak. A sátrakban meghatározott rend szerint vannak elrendezve a szőnyegek. A sátor ajtaja keletre vagy délre néz, az ajtón és a tetőkarikán beérkező fény napóraként érzékeli, működteti a földön és a falon lévő szőnyegek jeleit.
A közép-ázsiai asszonyok feladata a nemezkészítés, munkafolyamatuk alig változott az évek során, mintakincsük is hagyományos. Mikor egy lány férjhez megy, hozományként elkészített  nemeztakarókat visz magával, amelyek kalákában készülnek, azaz részt vesz benne az egész rokonság, szomszédság. Minden törzsnek, családnak megvannak a hagyományosan öröklődő mintái. 
Éppen ezért minden nemeznek története van, hiszen a készítő adott életszakaszát tükrözi vissza: gondolatait a világról, kapcsolatait, helyzetét a családban.

Jézus nemezképen

A közép-ázsiai nemezeken gyakorta megjelennek a kosszarvak, a kos szemből nézeti képe. 
A kép két oldalán látható motívum, a feltámadást, az újjászületést, a robbanásszerű minőségi változást jelenti. A kos a tavaszi napéjegyenlőség jelzőállata. Középen, mintegy fő helyen áll az életfa, ami egy összetett jelkép: az örökös fejlődésé, növekedésé, megújulásé. Ám ha faágai között két szem van, akkor arc formálódik, így Isten vigyázó tekintete néz le ránk. 
A nemezek színei is jelképesek: itt csak a barnát tartottam meg, mint a türkmén hagyományos keret színét. A többi szín a szentképekről ismert szimbolikát tartalmazza:
piros a szenvedés és a fájdalom, a zöld a remény színe. Fehér az  arannyal együtt pedig a tisztaságot, ártatlanságot és szüzességet szimbolizálja.
*
Nagyon érdekes volt számomra a hagyományos ázsiai mintákat, a népi keresztény ábrázolási módot és a modern nemezelési technikát ötvözni. Az ausztrál szalaggyapjú a finomságot, a selyemrostok és a fürtös gyapjú pedig a struktúra különlegességét adta.
Amikor megkaptam ezt a szép felkérést, először úgy éreztem, hogy túl nagy vállalás lesz ez számomra, aztán rájöttem, hogy mennyi örömöt és tapasztalatot szerezhetek vele. A nem várt kihívás lehet, hogy először ijesztő és felbolygatja az állóvizet, de rá kell jönni, hogy ezek nélkül nem lenne izgalmas az élet. 
Köszönöm, hogy elkészíthettem.     

3 megjegyzés:

  1. Szép nagyon! kedvencem a türkmén mintakincs!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Borónak is tetszett. A hétvégén felszentelték mindkét képet és helyükre kerültek.

      Törlés